pyssel med knappar


bild lånad från Mirrkalive

Jag har hittat ett armband med pärlemorknappar som jag blev helt kär i. Skulle passa perfekt till mig på bröllopet. Det är gjort av begagnade pärlemorknappar. Av djuretiska skäl så ska du  inte använda nya knappar. Jag har börjat kolla runt på loppisar och även frågat mina nära och kära om knappar så jag kan sy ihop ett armband.

Du behöver: Sax, knappar, resårband, sax, nål, vit tråd och eventuellt spets (du har säkert något i linnegarderoben du kan undvara)?

Gör så här: När du hittat tillräckligt med knappar så klipper du till  ett resårband (i den bredd du vill ha armbandet) som passar din handled och syr ihop i ändarna. Sedan syr du på knapparna i det mönster du tycker passar och så resåret täcks. Det går även limma på spets på resåren så det döljer resåren mer.

—– —– —– —– —– —– —– —– —– —— —– —–

Här kommer lite andra exempel på vad gamla knappar kan användas till. Varför inte en brudbukett gjord på gamla knappar och broscher?

De går att beställa från ButtonsbyLizzieJayne om man inte vill testa och göra en själv. Oerhört vackert och tidlöst. Den vissnar inte och är ett minne för livet.

3 thoughts on “pyssel med knappar

    • Ja, det finns en helt galen värld full med fina saker. Det är faktiskt himla roligt att expandera sitt perspektiv, och se sånt man aldrig tänkt tanken om förut. Det inspirerar. Hoppas du hittar inspiration du med?

Kommentera

