blomblad vid bröllop


Att kasta ris över brudparet är en gammal ritual som sägs ge fruktsamhet och bringa rikedomar till hemmet. Det är väl en fin tradition, men vi lever ändå på 2000-talet numera och är förhoppningsvis inte lika skrockfulla?

Jag tycker fler borde uppmärksamma att inte kasta torrt ris i samband med bröllop eftersom det kan skada fåglarna, och för att det faktiskt inte känns bra att kasta mat. Det är många som säger att det där med fåglarna att det är en myt, men jag är hellre på den säkra sidan. Dessutom så vill jag inte ha ris innanför kläderna.  Varför inte använda blommor (blad från rosor, violer, lavendel eller hortensia exempelvis), såpbubblor, sockerhjärtan eller lingonblad, eller en blandning av allt? Gör en liten strut av tårtpapper och fyll med valfri blandning och dela ut bland gästerna.

2 thoughts on “blomblad vid bröllop

  1. såpbubblor är fint tycker jag! fast kul om man har nåt annat också eftersom såpbubblorna har en tendens att försvinna😉 det är så kul att du tänker på sånahär saker som med riset. det hade jag aldrig tänkt på, bra att jag lär mig av dig!🙂

    • Ja, såpbubblor är verkligen fint. Jag vill gärna ha ett popurri av blomblad och såpbubblor. Det man får akta sig för är att såpbubblorna inte ”fläckar” kläderna – allra helst brudens klänning. Ja, det är en hel del som ska tänkas över – det är oerhört spännande för mig med – jag lär mig otroligt mycket också.

Kommentera

